Commissie Fokkerij & Gezondheid

De Doelstellingen van de Commissie Fokkerij en Gezondheid zijn ten eerste de algemene gezondheid van de Cane Corso in kaart brengen. Ten tweede willen we de genenpopulatie vergroten en niet verkleinen. Daarnaast willen we fokkers, toekomstige fokkers en geinteresseerden informeren, adviseren en stimuleren dit willen we doen door middel van het organiseren van workshops en lezingen op het gebied van gezondheid.

Roelien van Felius

Ik ben Roelien van Felius en ben lid van de werkgroep Fokkerij & Gezondheid. Ik ben getrouwd, ben 43 jaar en wij hebben twee Cane Coro's, Pip (bijna 7) en Billy (1,5). Ik woon in Jisp.
Ik wil mij graag inzetten voor deze werkgroep omdat ik de gezondheid van de Cane Corso erg belangrijk vind. Ik heb een achtergrond in de pathologie waardoor ik de medische taal redelijk 'versta' en ik wil dan ook zorgen dat er onderzoeken worden opgezet om uiteindelijk erfelijke aandoeningen te kunnen uitsluiten via tests. Dat zou een hele mooie (en grote) stap zijn.
Wellicht spreek ik je binnenkort een keer over je eigen hond.
Groet Roelien

Ilona Moeken-Souman

Mijn naam is Ilona Moeken-Souman. Getrouwd met Wilko Moeken en moeder van 7 maanden oude zoon Brandon. We wonen in de kleine plaats Hattemerbroek. Daar run ik samen met mijn man een kleinschalige dressuurstal waarin fokkerij en sport gecombineerd worden. In 2013 kochten wij onze eerste Cane Corso via de familie Cobbenhagen bij John Jansen. Inmiddels hebben we 5 Cane Corso's waarvan er 3 bij ons in huis wonen. De andere twee wonen bij een gastgezin. Sinds 2015 hebben wij een kennel opgericht voor onze honden. De kennel heeft de naam “Somnium de Custodia” gekregen. Dit staat voor ‘Droom van een bewaker’. In 2016 kregen wij het eerste nestje Cane Corso pups. Deze zomer mogen wij hopelijk weer een gezond nestje pups verwelkomen. Dit zal dan het derde nest worden. Wij streven er naar om gezonde, rastypische honden met een goed karakter te fokken.

Met vriendelijke groet,
Ilona Moeken-Souma

Zie onderstaande link naar de gezondheidsinventarisatie 2016

Dutch Cane Corso Association